Hotellets ansvar – over for kloden, klimaet og vores kollegaer
Vi ønsker at drive ansvarlig hotelvirksomhed med alt hvad det indebærer. Vi anerkender, at det er en stor opgave, men prioriterer altid at træffe beslutninger, der skridt for skridt bringer os tættere på målet.
Vores ansvar dækker både de helt nære forhold, som vores medarbejderes trivsel og udvikling, og de helt store linjer, som for eksempel at sikre, at vi efterlader et så beskedent CO2-aftryk som overhovedet muligt.
Social ansvarlighed
Det kan lyde højtravende, men i vores daglige arbejde tager vi hensyn til både menneskerettigheder og verdensmål. Ifølge FNs ottende verdensmål skal der sikres et stabilt arbejdsmiljø for alle arbejdstagere, med mulighed for udvikling, og i den sammenhæng er vi stolte af at fremhæve, at vi stort set ikke har nogen sygedage i vores stab. Det faktum tolker vi som et udtryk for generel trivsel, at vores medarbejdere er glade, når de møder ind, og at de føler sig både set og hørt som de hele mennesker, de er. Derudover prioriterer vi kompetenceudvikling højt, for eksempel gennem kurser inden for vin, service eller andre relevante områder, der kan bidrage til vores medarbejderes fortsatte udvikling.
Miljømæssig ansvarlighed
Vi arbejder fokuseret på at fremme bæredygtig turisme, i vores køkken og i alle andre grene af virksomheden. Siden marts 2022 har vi haft Det økologiske Spisemærke i bronze, hvilket betyder, at økologi udgør 30-60% af vores samlede madindkøb, og at vi arbejder aktivt for at skabe en sund madkultur med fokus på bæredygtighed og minimal afstand fra jord til bord.
Af konkrete initiativer kan vi desuden nævne, at vi som det første hotel i Danmark overgik fra klimabelastende papirhåndklæder til det upcyclede og genanvendelige produkt Håndfrotté udviklet af DFD. 100 håndfrottéklude erstatter i deres levetid 60.000-90.000 stykker papir og er dermed med til at minimere vores klimaaftryk betragteligt.
Vi er ikke i mål, og vi ved, at vi kan blive bedre. Men vi mener alligevel, at de her skridt viser vores gæster, at vi altid bestræber os på at træffe bevidste, ansvarlige valg for vores fælles bedste.
Jørgensens Hotel har arbejdet fokuseret på, at en sund madkultur bliver en naturlig del af hotellets restaurant og vinbar. Hotellets fokus på økologi understøtter arbejdet med at skabe en grøn profil, hvor der er særligt fokus på bæredygtighed, bedre dyrevelfærd, plads til natur, omtanke for miljøet og en helhedstankegang fra jord til bord.
Jørgensens Hotel er certificeret i Danske Konferencecentres Verdensmålsindeks for bæredygtig udvikling i møde- og hotelbranchen. Certificeringen betyder, at vi på hotellet har forpligtet os på at arbejde med foreningens mål. På nuværende tidspunkt har vi indsatser inden for syv ud af de 17 mål, blandt andet:
Sundhed og trivsel
Vi sikrer ordentlige forhold for vores medarbejdere – fagligt og socialt.
Rent vand og sanitet
Vi minimerer vandspild og benytter svanemærkede rengøringsartikler samt øko-certificeret sengetøj.
Bæredygtig energi
Vi har energibesparende lyskilder overalt, køber grøn strøm og benytter fjernvarme.