Kære Gæst
Som det fremgår af pressen, er det i forhandlingerne med 3F om fornyelse af overenskomsten ikke lykkedes at blive enige, ligesom det endnu ikke er lykkedes at blive enige om en ny overenskomst for branchen.
Det skal lyde helt klart herfra, at vi gerne vil have overenskomst på Jørgensens Hotel, hvorfor vi også tegnede en fra start. Men overenskomsten skal understøtte udviklingen i branchen, ikke begrænse den.
Den helt store knast i den aktuelle overenskomst og i vores forhandlinger er et opgør med det nuværende lønsystem, hvor ufaglærte tjenere uden erfaring, har krav på samme mindsteløn som en faglært tjener med knap 4 års erhvervsuddannelse – og endda højere mindsteløn end vores faglærte kokke og receptionister.
I vores branche har kun 10% af hoteller og restauranter i landet overenskomst, og vi ønsker at bidrage til at skabe en ny overenskomst, som størstedelen af branchen kan se sig selv i. Både for at sikre gode arbejdsforhold for alle og for at sikre en fair konkurrencesituation, så vi ikke skal konkurrere med lønninger på lige godt det halve af, hvad vi tilbyder vores medarbejdere.
Læs gerne vores uddybning her:
Vi er tilhængere af den danske model – men kun 10% af restauranterne i Danmark har overenskomst
Som det er fremgået af pressen, har vi været i forhandling med 3F om fornyelse af vores overenskomst, men konstaterer, at det desværre ikke i denne omgang kan lykkes at få enderne til at mødes.
Vi er store tilhængere af den danske model, men imens arbejdsmarkedet og branchen har udviklet sig med hastige skridt, er overenskomsten på helt centrale områder stået stille, og der ses desværre ingen vilje blandt 3Fs forhandlere til at skabe den fornyelse og udvikling, som vi mener der skal til.
Det siger næsten sig selv, at det er svært at konkurrere med de 90% af markedet, som driver deres restauranter uden overenskomst, og at denne unfair konkurrencesituation ikke er bæredygtig, hvis vi vil overleve som virksomhed på den lange bane.
Et opgør med et unfair lønsystem, hvor ufaglærte tjenere skal have samme løn som faglærte
En af de store knaster, der skiller os fra at blive enige med 3F, gælder et opgør med overenskomstens nuværende lønsystem. Et lønsystem, hvor f.eks. en 18-årig studerende, som kommer ind fra gaden helt uden serveringserfaring, skal have nøjagtig den samme mindsteløn som en faglært tjener, der har stået i lære i næsten 4 år. En mindsteløn, som ovenikøbet er væsentlig højere end overenskomstens mindsteløn for både faglærte kokke og faglærte receptionister. Det er bl.a. dét, som vi hverken kan eller vil være med til længere.
Vi ser det tværtimod som både logisk og fair at have et lønsystem, hvor mindstelønningerne differentieres baseret på uddannelse og erfaring, hvilket giver de unge mennesker incitamenter til at dygtiggøre sig og tage en erhvervsfaglig uddannelse.
Ingen løndumping og ingen går ned i løn
I pressen har der været overskrifter der går på, at vi vil løndumpe og sætte medarbejderne voldsomt ned i løn. Det siger næsten sig selv, at vi i en branche, der skriger på arbejdskraft, ikke vil få succes med at forringe vilkårene for vores medarbejdere. Det ønsker vi heller ikke! Tværtimod ønsker vi med en ny overenskomst at gøre os og gerne hele branchen, mere attraktiv som arbejdsplads og karrierevej.
INGEN af vores medarbejdere vil således gå ned i løn. Alle vores medarbejdere er garanteret at fortsætte med de lønninger, som de har i dag og vores forslag til en omlægning af lønsystemet i en ny overenskomst har således intet med løndumping at gøre.
Mere fleksibilitet for den enkelte medarbejder
Vi oplever desuden et stigende behov for at imødekomme medarbejdernes ønsker til en arbejdstids-tilrettelæggelse, som er tilpasset den enkelte medarbejders behov. Det giver overenskomsten ikke mulighed for. Nogle skal hente børn, nogle skal til yoga hver torsdag, nogle vil gerne arbejde hver weekend, andre vil gerne have fri hver weekend, osv. osv. Den fleksibilitet vil vi gerne kunne imødekomme i højere grad for at tiltrække og fastholde de dygtige medarbejdere.
Det er sådan vi ønsker at drive vores virksomheder fremover, og det er sådan vi tror, at der skabes udvikling i branchen og tilskyndelse til, at mennesker ønsker at gøre karriere og arbejde i vores fantastiske branche.
Hvad betyder det for vores gæster?
Vi og vores mange dygtige medarbejdere er i branchen for at give gæster gode oplevelser, så besøg os endelig.
Vi håber, at vi med ovennævnte orientering har skabt mere klarhed over situationen, og vi og vores mange motiverede medarbejdere glæder os meget til at byde velkommen på Jørgensens Hotel
De bedste hilsner
Jørgensens Hotel